Zažite pozitívne účinky otužovania

 

Určite ste už niekedy zaznamenali nadšencov, ktorí sa na jeseň alebo aj v zime, keď sa vy chúlite do teplých kabátov a šálov, v plavkách ponárajú do rieky alebo rybníka. Ide už o pokročilých otužilcov, vy ale nemusíte začínať takto extrémne. Už každodenné ranné sprchovanie studenou vodou môže byť jedným z faktorov pre posilnenie vašej imunity, zníženie vysokého krvného tlaku a akonáhle si na tento spôsob zvykne aj vaše telo, začne otužovanie pôsobiť pozitívne aj na vašu psychiku.

Otužovanie je vlastne postupné zvykanie organizmu na rýchle zmeny teplôt. Zvyšujete pri ňom toleranciu tela voči teplotným extrémom, a to veľmi jednoduchým spôsobom – organizmus jednoducho vystavíte rovnakým, len o niečo miernejším podmienkam. Prispôsobovanie na teplotné výkyvy je veľmi mierne a predovšetkým dlhodobé, takže vám nespôsobí žiadne zdravotné ťažkosti.

Otužilcom sa nestanete cez noc. Ide o životný štýl, na ktorý si musíte zvyknúť. Zvykanie si na zmeny teplôt vyžaduje postupnosť, vytrvalosť a trvá dlhodobo. Prvé účinky otužovania pocítite najskôr za štyri týždne. Ak však s otužovaním prestanete, bude strata teplotnej odolnosti oveľa rýchlejšia. Proces otužovania skrátka nikdy nekončí.

Otužovať sa môžete niekoľkými spôsobmi. Otužovanie vzduchom je vhodné predovšetkým pre začiatočníkov. Stačí, keď si na seba oblečiete ľahkú vetrovku a športové nohavice a vyrazíte na svižnú prechádzku. Ak sa budete hýbať, nemusíte sa nízkych vonkajších teplôt báť.

 Obľúbené je tiež otužovanie vodou. Skúste si každé ráno aspoň na dve minúty vliezť pod studenú sprchu. Prúd vody vás skvele prebudí. Večer ale ľadovú vodu vynechajte, mohla by spôsobiť, že nebudete dobre spať.

Otužovanie môžete doplniť saunovaním alebo napríklad kryoterapiou. Určite je dobré doplniť prísun čerstvého ovocia a zeleniny a nezanedbávať pravidelný spánok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *